Rakúska armáda vyradí  lietadlo Eurofigter Typhoon z výzbroje najme pre jeho vysoké prevádzkové náklady a nie celkom presvedčivé letové vlastnosti.

Aj na leteckých dňoch, usporadúvaných na našom území, sme sa z úst pilotov často dozvedeli, že lietať na tomto stroji je ako jazdiť na nemotornom nákladiaku. Toto lietadlo si v počiatku svojho vývoja chcelo zadovážiť viacero krajín, no na príklade Rakúska je jasné vidieť, prečo je pravdepodobne budúcnosť tejto stíhačky spočítaná.

Neutíchajúce problémy

Už samotný nákup Eurofigtera na prelome milénia znamenal veľké problémy. Rakúšania chceli kúpiť 18 strojov a utratiť za ne až 1,8 miliardy eur. To nenechalo bez odozvy verejnosť, ktorá tvrdo protestovala proti tak drahej kúpe. V roku 2007 bola vláda nútená počet stíhačiek znížiť na 15, no problémy pretrvávali.

Rakúske ministerstvo totiž od firmy Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, ktorá vyrába túto stíhačku získala drahšie a menej bojeschopné verzie stroja. Majú problémy s bojom vzduch – vzduch a nedokonalosti sa objavili aj v ich radarovom vybavení.

Budúcnosť má zrátanú

Dokonca došlo aj na žalobu týkajúcu sa podvodu pri nákupe, ktoré podalo  Rakúske ministerstvo obrany proti firme Airbus, ktorá má väčšinové zastúpenie u výrobcu Eurofigtera. „Pokiaľ by nedošlo ku klamaniu o podstatných okolnostiach obchodu, nerozhodla by sa Rakúska republika pre nákup stíhačiek Eurofighter, ale pre švédske stroje JAS 39 Gripen, ktoré ponúkla spoločnosť Saab a ušetrila by tak značné výdavky,“ citovali rakúske médiá správu ministerskej vyšetrovacej komisie. Rakúsku týmto obchodom mala vzniknúť škoda až  183,4 miliónov eur.

Vyústením bolo teda rozhodnutie rakúskeho ministra obrany Hansa Petra Doskozila, ktorý svoj generálny štáb poveril vypracovaním plánu o vyradení Eurofightera z výzbroje. Oficiálnym dôvodom sú teda najmä obrovské prevádzkové náklady. Prípadná modernizácia strojov by stála ministerstvo taktiež množstvo peňazí.

Máme tu tak ukončenie ďalšej etapy modernej leteckej výzbroje a potvrdenie toho, že lietadlá piatej generácie sú často prekliatím moderného letectva najmä pre ich vysoké náklady na údržbu.